این مطلب ۸۳ بار خوانده شده

انقلاب اسلامی مصداق کوچکی از استقرار حاکمیت اسلام در دنیاست

دبیرکل انجمن اسلامی فرهنگیان کشور با بیان اینکه وقتی تعابیر امام خمینی را دربارۀ انقلاب اسلامی بررسی می‌‌کنیم، مضمون «انفجار نور» را از آن برداشت می‌‌کنیم، گفت: انقلاب اسلامی مصداق کوچکی از استقرار حاکمیت اسلام در دنیاست.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش سنگر مجازی اردویی سپاه قدس گیلان به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سال‌ها قبل در کشور ایران در قالب کاروانی با قافله‌سالاری سیّدی دوست داشتنی یعنی امام خمینی (ره) و به إذن الهی ماجرای انقلاب اسلامی شکل گرفت و خداوند با قرار دادن دوران دفاع مقدس بهانه‌ای برای رشد و آسمانی شدن جمع بسیاری از مردم را فراهم کرد. حال به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به سراغ «عزت‌الله دهقان» استاد دانشگاه و دبیرکل انجمن اسلامی فرهنگیان کشور رفتیم تا با وی دربارۀ موضوعاتی همچون «آیندۀ انقلاب اسلامی، نگاه به انقلاب به عنوان برنامه‌ای الهی و ...» گفت‌وگو کنیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

* نگاه امام خمینی (ره) را به تأسیس و آینده انقلاب اسلامی چطور ارزیابی می‌کنید؟

دهقان: اگرچه اصل ولایت فقیه از دیرباز و از دورۀ غیبت کبری امام زمان (عج) مورد توجه خاص و موضوع بحث علمای شیعه بوده است، اما باید اذعان داشت که یکه سوار این میدان پر تلاطم امام خمینی (ره) بوده است. امام خمینی (ره) ولایت فقیه را از اموری می‌داند که تصورش موجب تصدیقش می‌شود؛ یعنی از قضایایی است که قیاس‌های خود را به همراه دارد و ذاتاً ثابت است و نیاز به اثبات ندارد. امام راحل ولایت فقیه را نه تنها در امر قضا و امور حسبیه که اصولاً کلیه اختیارات حکومتی رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) را در عصر غیبت برای ولیّ فقیه ثابت می‌داند و این همان اصل مترّقی است که از آن به (ولایت مطلقه فقیه) تعبیر می‌شود.

بدون هیچ تردیدی می‌توان ادعا کرد این نظریه که «در عصر غیبت می‌شود کشور و بلکه جهان را بر اساس احکام و قوانین اسلام در جمیع شئون اجرایی و قضایی و قانون‌گذاری اداره کرد» مختص امام خمینی (ره) و اختصاص به ایشان دارد. اینجاست که می‌گوییم در چمن فقه و فقاهت و از زمان غیبت تا به امروز بزرگی به اعتدال امام خمینی (ره) نروییده است و اساس انقلاب اسلامی به قافله‌سالاری امام خمینی (ره) نشأت گرفته از چنین اصلی است، حتی می‌توان گفت حکمت ارسال تمام رسولان و انبیاء و فلسفۀ نزول تمام کتب آسمانی و همچنین هدف تمام اوصیاء و ائمه (ع) تحقق این هدف الهی یعنی برپایی نظام الهی با محوریت صالحان است و خداوند سال‌ها پیش در برهه‌ای از زمان، فرد صالحی همچون امام خمینی (ره) را محور برپایی این انقلاب قرار داد.

انقلاب اسلامی برخاسته از نور است

این انقلاب برخاسته از نور است ﴿ قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ﴾ (مائده/۱۵)، همانطور که وقتی تعابیر مختلف امام خمینی (ره) را دربارۀ جریان انقلاب اسلامی بررسی می‌‌کنیم، مضمون «انفجار نور» را از آن برداشت می‌‌کنیم، اینجاست که باید گفت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بی‌تردید در ادامۀ حرکت انبیاء و رسولان (علیهم‌السلام) است. امام خمینی (ره) در این باره می‌فرماید: «امید است که این انقلاب جرقه و بارقه های الهی باشد که انفجاری عظیم در توده های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیۀالله (ع) منتهی شود» (صحیفۀ نور، ج ۱۵، ص۶، مورخ ۱۰/۵/۶۰).
انبیاء و اولیاء الهی همواره در دنیا به دنبال استقرار حاکمیت خداوند بوده‌اند و تمام توان خود را برای برپایی این هدف به کار گرفته‌اند، اما خداوند خواست تا انقلاب اسلامی ایران در این مقطع از زمان که مصداق کوچکی از استقرار حاکمیت اسلام در دنیا هست، شکل گیرد و الگویی برای سایر انقلاب‌ها در سراسر جهان باشد.

*  * با توجه به اینکه امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را امانتی الهی خوانده‌اند، نقش مأموریتی این انقلاب را در مسیر پیش رو چطور ارزیابی می‌کنید؟

دهقان: دین مرضی خداوند در تمامی ادوار و اعصار دین مبین اسلام است و بس، ﴿ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾ (آل‌عمران/ ۱۹)، لذا مأموریت مشترک تمام انبیا و رسولان (علیهم‌السلام) تربیت و هدایت انسان‌ها در مسیر عبودیت تا رسیدن به مقام خلافة الهی بوده است، ابزار تحقق این هدف نیز آزادی انسان‌ها، برداشن زنجیر بردگی از دست و پا و برپایی عدل و قسط در تمامی شئون عبادی، سیاسی و فرهنگی از ابعاد مختلف زندگی انسان‌هاست، بنابراین برنامۀ آفرینش انسان و غرض از آفرینش این نوع، به اقتضاء حکمت بالغه چنان چیزی است، اما عملی شدن این برنامه در ادوار مختلف تاریخ فراز و فرودهایی داشته و با پیروزی‌ها و شکست‌هایی همراه بوده، اما از آنجایی که خداوند در وعده‌اش هرگز خلف وعده نمی‌کند ﴿ إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ﴾(آل‌عمران/۹)، عاقبت از آنِ اهل تقوا و غلبه و پیروزی از آنِ حزب الله است و دین مبین اسلام بر تمام ادیان و آئین‌های انحرافی چیره و لشگر خدا پیروز خواهد شد ﴿ إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾ (مجادله/ ۲۲).

امام خمینی خطاب به رهبر انقلاب: این انقلاب را خداوند نگه می‌دارد و حفظ می‌کند
حال که ماجرای انقلاب اسلامی در راستای برنامه‌های خداوند متعال است، پیروزی این جریان الهی امری قطعی و آیندۀ آن روشن و نورانی است، چراکه این انقلاب از نور برخاست و به نور نیز متصل خواهد شد.

یکی از دوستان از قول رهبر معظم انقلاب نقل می‌کند که «معظم له در آخرین لحظات عمر مبارک امام خمینی (ره) در بیمارستان خدمتشان رسید و با اینکه به خود قول داده بود در حضور امام (ره) گریه نکند، اما با مشاهدۀ وضعیت امام خمینی (ره) بی‌اختیار به گریه افتاد که امام (ره) فرمود: آقای خامنه‌ای چرا گریه می‌کنید؟ شما نگران انقلاب نباشید، این انقلاب را خداوند نگه می‌دارد و حفظ می‌کند». امام خمینی (ره) مشابه این سخن را در طول حیات خود دربارۀ انقلاب اسلامی زیاد به کار برده‌اند. در حدیثی از امام کاظم (ع) نقل شده است که مردی از قم، مردم را به سوی خدا دعوت می‌کند، افرادی گرد او جمع می‌شنود که قلب‌هایشان همچون پاره‌های آهن ستبر است که بادهای تند حوادث، آنان را نمی لغزاند؛ از جنگ خسته نشده و نمی‌ترسند، اعتماد آنان بر خداست و سرانجام کار از آن پرهیزکاران است (بحارالأنوار، ج۶۰، ص۲۱۶).

همچنین امام باقر (ع) در حدیثی می‌فرماید گویا می‌نگرم قومی از مشرق، قیام کرده‌اند. آنان حقشان را می‌خواهند، ولی به آنان نمی‌دهند؛ دوباره آن را طلب می‌کنند، اما باز به آنان داده نمی‌شود. وقتی اوضاع را این‌گونه می‌بینند سلاح‌هایشان را بر می‌دارند. در آن هنگام، آن‌چه می‌خواهند به آنان می‌دهند، اما آنان نمی‌پذیرند و استوار می‌ایستند و قدرتشان را به کسی جز صاحب شما تحویل نمی‌دهند. کشته‌های آنان، شهید هستند. آگاه باشید اگر من آن زمان را درک می‌کردم، خود را برای صاحب این امر نگه می‌داشتم.» (غیبت، نعمانی، ص۲۷۳، باب۱۴، ح۵۰).

* برخی معتقدند که خاستگاه انقلاب اسلامی برخاسته از انقلاب حسینی (ع) است؟ نظر شما در این باره جیست؟

دهقان: قیام امام حسین (ع) قیامی در جهت احیای اسلام، اجرای احکام، نفی طاغوت اثبات و تثبیت حاکمیت الله، امر به معروف و نهی از منکر، اقامۀ حدودالله، نجات محرومان، حمایت از مظلومان و مقابله با ستمگران و ... است. با نگاهی اجمالی به رفتارها و عملکرد امام خمینی (ره) در موضع‌های مختلف اعم از سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها در قم و قبل از تبعید و در نجف و بعد از تبعید، بعد از بازگشت به ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همه و همه نشأت گرفته از قیام و سیره و اباعبدالله السحین (ع) است. برپایی حق، برنامۀ مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم، قیام برای برپایی عدل و قسط الهی، رشد، تربیت و هدایت انسان‌ها، از وجوه مشترک قیام حسینی و انقلاب خمینی است. امام خمینی (ره) نیز در این باره فرمود: «انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است». (کلمات قصار، امام خمینی (ره) ص۵۸).

*  این جمله امام خمینی (ره) را مبنی بر اینکه «انقلاب اسلامی، آرزوی محقق شدۀ انبیاء و اولیاء الهی است» چطور ارزیابی می‌کنید؟

دهقان: دین مورد رضای خداوند متعال همان است که تمام انبیاء و رسولان (علیهم‌السلام) و اوصیای الهی برای ظهور و بروز آن پا به دنیا گذاشتند. ﴿ شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ﴾ (شوری/ ۱۳) این دینی که برای شما مسلمانان تشریع شده همان است که برای خوبانی همچون نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم‌السلام) تشریع شده است. هدف اصلی انبیاء و برنامۀ مشترک درنظر گرفته شده برای آنان، حرکت در مسیر حق و برپایی نظام حق خداوند بوده است. وقتی تاریخ و دوران زندگی انبیاء را مورد بررسی قرار می‌دهیم، در می‌یابیم که جز تعداد اندکی از آنان موقعیت و شرایط لازم را برای تحقق این هدف الهی نداشته‌اند، به عنوان مثال، حضرت نوح (ع) که ۹۵۰ سال عمر کرد، با وجود تلاش‌های بسیار جز اندکی به او ایمان نیاورند ﴿ وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلیلٌ﴾ (هود/۴۰) و حتی برخی اقوام رسولان (علیهم‌السلام) را به ناحق کشتند.

در کل اگر به دیدۀ انصاف بنگریم، به این مهم پی می‌بریم که هر یک از انبیاء در راستای برنامۀ خداوند یک گام برداشتند و آن برنامه را یک گام جلو بردند، حال شرایط برای برخی از آن خوبان مهیاتر بود و توانستند به پیشبرد این برنامه بیشتر کمک کنند و برخی نیز کمتر. حال که خداوند چنین انقلابی در مقطع زمانی ما بپا کرد، ما چه وظیفه‌ای در قبال آن داریم و تاکنون چقدر توانسته‌ایم به صدور فرهنگ آسمانی این انقلاب به أقصی نقاط جهان کمک کنیم؟ این در حالی است که یک به یک مردم کشورمان و به ویژه مسئولان و دست اندرکاران وظیفه‌ای سنگین در قبال این نظام الهی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن دارند و باید این فرمایش امام خمینی (ره) را بار دیگر در خود احیا کنیم که این انقلاب امانتی الهی است که باید به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان (عج) تحویل داده شود.

مصاحبه از امیرمحسن شیخان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.